گیج فشار ویکا به عنوان یکی از محبوب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات موجود در حوزه ابزار دقیق شناخته می‌شود که کیفیت کار آن برای مهندسین و پیمانکاران پروژه‌های صنعتی ثابت شده است. این ابزار برای اندازه گیری فشار در یک سیستم بسیار مهم است و به همین دلیل با تنوع بالایی از آنها در سطح صنعت روبه‌رو هستیم. این تنوع بالا به شکلی است که ما حتی در اندازه صفحه پرشر گیج هم با تغییراتی مواجه هستیم که می‌تواند گزینه انتخابی ما را تحت تأثیر قرار دهد. با این تفاسیر به سراغ معرفی گیج فشار ویکا خواهیم رفت و به برخی از اطلاعاتی که در هنگام خرید گیج فشار ویکا باید به آن‌ها توجه داشته باشیم اشاره می‌کنیم. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش پرشر گیج ویکا WIKA در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید پرشر گیج یا مانومتر ویکا و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت گیج فشار ویکا با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

پرشر گیج ویکا

 

 

 

گیج فشار ویکا چیست؟

گیج فشار ویکا یا پرشر گیج ویکا یک دستگاه مخصوص برای اندازه گیری فشار و اعلام آن به اپراتور سیستم‌های صنعتی و غیر صنعتی است که امکان رصد شرایط مختلف پروژه را به آن‌ها می‌دهد. در واقع این دستگاه ابزاری دقیق بشمار می‌آید که هدف اختصاصی آن اندازه گیری فشار بر اساس معیارهای مکانیکی و غیرمکانیکی است. در حقیقت در این دستگاهها یک سیستم حرکتی تدارک دیده شده است که فشار اعمالی بر محیط را تبدیل به یک حرکت عقربه می‌کند و ما آن را به صورت تابعی از فشار می‌بینیم. گیج فشار ویکا متفاوت از گیج اختلاف فشار ویکا است.

 نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که خرید گیج فشار ویکا بدون در نظر گرفتن فاکتورهای مؤثر بر آن امکان پذیر نیست. در ساده‌ترین حالت ممکن، ممکن است ما به دلایل شرایط امنیتی یا حتی شرایط کارکرد یک پروژه امکان نزدیک شدن به سیستم را نداشته باشیم و نیاز داشته باشیم که اطلاعات و فشار سیستم را از فاصله دور مطالعه کنیم. اینجاست که در انتخاب پرشر گیج ویکا باید به اندازه صفحه و اندازه رقم‌های نوشته شده در آن توجه کنید تا بتوانیم به این شکل از دستگاه استفاده کنیم. حالا در این بین فاکتورهای تخصصی دیگری مانند مقاومت در برابر فشار یا هر فاکتور دیگری هم وجود دارد که مسلماً بر روی انتخاب ما تأثیر گذار هستند. شرکت ابزار سنجش آریا نمایندگی ویکا در ایران می باشد.

 

پرشر گیج ویکا چگونه عمل میکند؟

برای درک نحوه عملکرد پرشر گیج ویکا باید آن را به دو قسمت تقسیم کنیم. این ابزار ها دارای یک قسمت ورودی یا کانکشن هستند که به کمک آن به یک سیستم مانند یک مخزن یا یک لوله وصل می شوند. تغییرات فشار داخل مخزن یا لوله تاثیر خود را بر روی بخش حسگر گیج فشار گذاشته و در نهایت این تغییرات باعث تغییر وضعیت نشانگر میشود. زمانی که فشار داخل یک مخزن تغییر می کند، این تغییر فشار باعث تغییر وضعیت در حسگر میشود.

تغییرات حسگر ممکن است به صورت تغییرات لوله بوردون در پرشر گیج معمولی یا تغییر اندازه یک دیافراگم یا تیوب در نمونه های پیشرفته تر باشد. پرشر گیج ویکا در دو مدل دیجیتال و عقربه ای هستند. در مدل های عقربه ای ارتباط مکانیکی بین عقربه و حسگر وجود دارد. زمانی که حسگر تغییر می کند عقربه گیج فشار هم تغییر کرده و در نتیجه تغییر فشار را به صورت یک عدد آنالوگ گزارش می کند. اما در حالتی که از نشانگر های دیجیتالی استفاده شده باشد از یک مبدل رزونانس کننده استفاده می‌شود که تغییرات حسگر را تبدیل به داده های دیجیتال کرده و ما می‌توانیم اندازه گیری فشار را در یک صفحه دیجیتالی ببینیم.

به خاطر داشته باشید که این فقط یک مرور کلی بر نحوه عملکرد پرشر گیج ویکا در اندازه گیری فشار است. اما در ادامه نشان خواهیم داد که این ابزارها مدل های مختلفی دارند و روش اندازه گیری و ارائه گزارش در آنها با یکدیگر متفاوت است.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب پرشر گیج ویکا

حالا فرض بگیرید که شما به عنوان صاحب یک پروژه قصد خرید پرشر گیج ویکا را دارید. طبیعتاً شما باید این ابزار را با توجه به نیاز حرفه ای خود انتخاب کنید و در این انتخاب به فاکتورهای مهمی استناد کنید. این فاکتورها عبارتند از:

  • متریال استفاده شده در پرشر گیج: این که شما در یک شرایط خورنده کار کنید یا شرایط عملیاتی پروژه شما به چه شکلی باشد مشخص می‌کند که باید متریال به کار رفته شده در ساخت بدنه پرشر گیج به چه شکلی باشد.
  • نوع اتصال گیج فشار: اصولاً گیج های فشار در دو صورت عمودی و افقی به سیستم متصل می شوند. اگر فضا کم باشد معمولاً از گزینه افقی استفاده می‌شود و گزینه عمودی برای مخازن و سیستم های لوله کشی بزرگ انتخاب بهتری است.
  • قطر صفحه نمایش پرشر گیج: قطر صفحه مشخص می کند که شما از چه مسافتی می توانید اطلاعات ابزار را بخوانید. اگر فضا در محل نصب ابزار کم باشد از صفحات کوچک استفاده می‌شود و اگر امکان نزدیک شدن به پروژه وجود نداشته باشد شما باید از قطر صفحه بزرگ کمک بگیرید.
  • بازه رنج اندازه گیری پرشر گیج: این نکته را به خاطر داشته باشید که هر کدام از پرشر گیج ویکا دارای بازه مشخصی در اندازه‌گیری فشار است و به همین دلیل باید انتخاب شما بر مبنای این بازه صورت گیرد.
  • کلاس دقت پرشر گیج: فاکتور مهم دیگری که در انتخاب گیج فشار باید به آن توجه داشته باشید این است که شما دقیقا به دنبال چه میزان دقتی هستید. طبیعتاً هرچه دقت یک دستگاه بالاتر برود قیمت آن هم بالاتر است و این می تواند انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • دمای کاری پرشر گیج: دما می تواند بر روی عملکرد سیستم حسگرها در تشخیص فشار و سیستم نمایشگر تاثیر داشته باشد و باید نمونه استاندارد متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.
  • قیمت پرشر گیج: با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند اندازه صفحه نمایش و متریال به کار رفته در ابزار گیج فشار و همچنین سایر فاکتورهای موثر در ساخت آن، طبیعی است که قیمت آنها با یکدیگر متفاوت باشد و شما باید ابزار را با توجه به بودجه تعیین شده برای پروژه انتخاب کنید.
  • استاندارد کانکشن پرشر گیج: در هر صورت شما باید گیج فشار را به یک مخزن یا به یک سیستم خاص متصل کنید که اندازه کانکشن آن با اندازه مورد نظر شما همخوانی داشته باشد. این می‌تواند یک فاکتور مهم و تعیین‌کننده در خرید پرشر گیج ویکا باشد.
  • نوع سیال: طبیعتاً عملکرد سیالات مختلف در برابر فشار با یکدیگر متفاوت است و از طرف دیگر تغییر سیالات در برابر دما و همچنین شرایط جابجایی می توانند بر روند اندازه گیری ما تاثیر مستقیم داشته باشد. پس مهم است که ابزار را با توجه به نوع سیال و کاملاً متناسب با آن انتخاب کنیم.

اطلاعات مهم در انتخاب پرشر گیج ویکا

حالا فرض بگیرید که شما برای خرید پرشر گیج ویکا به یک سایت یا فروشگاه مراجعه کرده‌اید و می‌خواهید با توجه به نیاز خود یکی از این دستگاه‌ها را بخرید. اگر امکان مطالعه کاتالوگ دستگاه‌ها به شما داده شوند برخی مشخصات فنی بر روی آنها نوشته شده که آنها در انتخاب نهایی شما مؤثر هستند. زمانی که وارد فروشگاه می‌شوید سعی کنید اطلاعات زیر را از قبل داشته باشید:

 

قطر صفحه پرشر گیج

قطر صفحه به صورت قطر اندازه گیری شده عبور کرده از مرکز صفحه گیج فشار اندازه گیری می‌شود و یک فاکتور مهم در انتخاب آنها محسوب می‌شود. در حقیقت قطر صفحه مشخص می‌کند که ما با چه اندازه صفحه‌ای مواجه هستیم و از چه فاصله‌ای می‌توانیم اعداد نوشته شده در داخل صفحه را مطالعه کنیم. به عنوان مثال برخی از این دستگاه‌ها دارای قطر صفحه ۶۳ میلیمتر، برخی از آنها دارای قطر صفحه ۵۰ میلیمتر، برخی از آنها دارای قطر صفحه ۱۰۰ میلیمتر و برخی نیز دارای قطر ۶۰ میلیمتر است. این اندازه حتی در مورد نصب گیج فشار ویکا هم تاثیرگذار است.

محدوده اندازه گیری فشار پرشر گیج ویکا

 این مورد را می‌توان مهمترین فاکتور در انتخاب پرشر گیج ویکا معرفی کرد که به طور مستقیم با عملکرد آن در ارتباط است. همه ما می دانیم که فشار سنج‌ها بر مبنای لوله بوردن کار می‌کنند و به همین دلیل وارد آمدن فشار بیش از ظرفیت لوله می‌تواند عملکرد آنها را مختل کند. این موضوع باعث شده که شرکت‌های سازنده برای دستگاه‌های خود محدوده مشخصی در نظر بگیرند تا امکان اندازه گیری فشارهای مختلف را برای سیستم‌های مختلف مشخص کند. به عنوان مثال، برخی از این دستگاه‌ها برای فشار بین صفر تا 1000+، برخی برای محدوده فشار 1- تا 400+  بار و برخی برای محدوده فشار 1- تا 1600+ بار قابل استفاده هستند. البته تنوع در اندازه گیری فشار در این فشارسنج‌ها متفاوت است و برای هر کدام از پرشر گیج ویکا یک محدوده خاص وجود دارد.

قابلیت اتصال به سیستم‌های مختلف

 برای هر کدام از پرشر گیج‌های شرکت ویگا یک محل اتصال وجود دارد که مشخص می‌کند امکان استفاده از دستگاه برای چه قسمت‌هایی وجود دارد. برخی از این دستگاه‌ها برای اتصال دیافراگم و برخی از آنها برای خطوط پنوماتیک مناسب هست. بنابراین شما به عنوان خریدار باید مشخص کنید که قرار است گیج فشار ویکا به چه قسمتی اتصال یابد و بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

 

ماده اولیه بکار رفته در ساخت پرشر گیج

 اصولاً دستگاه گیج فشار ویکا در هوای آزاد و در محیط بیرون قرار داده می‌شود معمولاً شرایط خورنده خاصی را تجربه نمی‌کند. اما در برخی موارد ممکن است شرایط محیطی مانند رطوبت و آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر بدنه دستگاه گیج فشار داشته باشد و باعث خوردگی و در نهایت از کار افتادن دستگاه شود. به همین دلیل معمولاً در ساخت بدنه آن‌ها از فلزات و آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود. معمولاً پرشر گیج‌های ویکا به طور کامل از جنس استیل هستند اما ممکن است نوع استیل به کار رفته در آنها با یکدیگر متفاوت باشند و استحکام مکانیکی و مقاومت خوردگی متفاوتی داشته باشند. لازم به ذکر است که خرید گیج فشار ویکا یک موضوع تخصصی است و شما باید اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری در این مورد داشته باشید. اگر نیاز به مشورت دارید می‌توانید به طور مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.