گیج فشار اکسیژن یا مانومتر اکسیژن، ابزاری است که در بالای کپسول اکسیژن نصب می شود. این مانومتر میزان جریان خروجی گاز اکسیژن از کپسول اکسیژن پزشکی را تنظیم می کند و مقدار مورد نیاز اکسیژن را به بیمار می رساند. گیج فشار اکسیژن از آلمینیوم و برنج درست شده به همین دلیل در فشارهای بالا، با دوام، ایمن و در عین حال سبک است. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش پرشر گیج اکسیژن استنلس استیل برندهای ویکا، گیج فشار ایندومارت و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید اینترنتی گیج فشار اکسیژن و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت مانومتر اکسیژن با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

گیج فشار اکسیژن

کاربردهای گیج فشار اکسیژن

مانومترهای اکسیژن که در بیمارستان ها استفاده می شوند، مجهز به یک لیوان مرطوب کننده هستند. گاز اکسیژن بعد از خارج شدن از مانومتر از لیوان مرطوب کننده عبور کرده و هوای مرطوب و مطبوعی به بیمار می رساند. یکی از مهمترین کاربردهای پزشکی گیج فشار گاز، کم کردن فشار گاز اکسیژنی است که در داخل کپسول اکسیژن وجود دارد.  زمانی که گاز اکسیژن در فشارهای بسیار بالا در داخل کپسول اکسیژن پزشکی ذخیره می شود، قابل استفاده نیست و تا زمانی که فشار آن کاهش پیدا نکند، بیمار نمی تواند برای تنفس از آن استفاده کند. میزان مانومتر اکسیژن قابل تنطیم بوده و برای هر بیمار به یک اندازه تجویز می شود.  

به طور کلی می توان گفت گیج فشار اکسیژن یک صفحه نمایش دایره ایی شکل است و در قسمت بالای مانومتر اکسیژن قرار دارد. گیج فشار اکسیژن مقدار فشار داخل کپسول اکسیژن پزشکی و فشار وارد شده به مانومتر اکسیژن را بر حسب واحدهای PSI و بار به نمایش می گذارد. با استفاده از گیج فشار اکسیژن، میزان فشار اکسیژن درون کپسول اکسیژن قابل کنترل است.

گیج فشار چیست؟

گیج فشار در حقیقت نوعی ابزار دقیق برای اندازه گیری و سنجش فشار است و در سیستم های لوله کشی یا مخزن قابل استفاده است. گیج فشار می تواند تغییرات ناشی از فشار را در شرایط مختلف کنترل کند. گیج فشار از نظر عملکرد مانند یک فشار سنج است و می تواند تغییرات ناشی از فشار را به شکل حرکت یک عقربه در صفحه نمایش یه به صورت داده های دیجیتالی در یک نمایشگر نمایش دهد. یکی از قدیمی ترین و ساده ترین روش ها برای اندازه گیری فشار، استفاده از لوله بوردون بوده است و لوله بوردون در حال حاضر به عنوان یک مبنای اصلی برای طراحی فشار سنج ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای یک لوله منعطف است و عبور سیال از این لوله موجب تغییر وضعیت لوله شده و در نتیجه عقربه شروع به حرکت می کند. این عقربه در انتهای لوله قرار دارد و هنگامی که سیال با فشار زیاد به لوله منعطف وارد می شود، لوله خمیده به سمت راست تمایل پیدا می کند در نتیجه عقربه حرکت کرده و فشار نشان داده می شود.

 در حقیقت می توان گفت گیج فشار وسیله ایی صنعتی برای اندازه گیری میزان فشار سیالات می باشد و در سیستم های لوله کشی از آن استفاده می شود. گیج فشار بیشتر برای تنظیم فشار مایع برای ماشین آلاتی که توسط قدرت مایع کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه گیج فشار به یک فشار سنج دقیق مجهز هستند در غیر این صورت اگر فشار به طور ناگهانی افزایش پیدا کند،  ممکن است مشکلات زیاد و غیر قابل جبرانی ایجاد شود. عدم استفاده از دستگاه گیج فشار، منجر به بروز مشکلات زیادی شده و  ممکن است سیستم های قدرت مایع نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند. با استفاده از دستگاه گیج فشار، سیستم های هیدرولیک دچار تغییرات ناشی از فشار نشده  و دچار هیچ گونه نشتی نیز نمی شوند. گیج فشار مجهز به یک حسگر و یک نشانگر است و با ایجاد هر گونه تغییر در این دو، عددی حاصل می شود که نشان دهنده تغییرات فشار است.

سیستم هیدرولیک در دستگاه گیج فشار طوری طراحی شده است  که قادر است در مجموعه ایی از دامنه های مختلف فشار، کار کند. گیج های فشار هیدرولیک می توانند 10000 PSI را اندازه گیری کرده و سپس آن را  مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. گیج های هیدرولیک که از آن ها برای نشان دادن فشار استفاده می شود، در اغلب اوقات در نزدیکی ورودی فشار پمپ نصب می شوند اما با این وجود می توان آن ها را  در قسمت های دیگر ماشین مانند زیر شیر کاهش دهنده فشار نیز نصب کرد. شیرهایی که فشار را کاهش می دهند،  دارای یک پورت پیج هستند و از این طریق می توانند، تنظیمات مربوط به کاهش فشار را تحت کنترل بگیرند.

سال های زیادی است که گیج های فشار در سیستم هایی که دارای فشار مایع هستند، استفاده می شوند ولی با این وجود و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روز به روز طراحی جدید تری گیج ها فشار وارد بازار می شود. با توجه به این که گیج های فشار در حال پیشرفت هستند، امکان استفاده از این گیج ها در سیستم هایی که به وسیله فشار مایع کار می کنند، نیز رو به افزایش است. به طور کلی می توان گفت گیج های فشاری که بر اساس اتصلات فشار هیدرولیکی ساخته می شوند، از ایجاد نشتی در سیستم جلوگیری می کنند. گیج های فشار دیجیتال در مقایسه با پیج های فشار عقربه ایی، دارای سیستم عامل های دقیق تری هستند و به این دلیل تمام  نشتی های ناشی از فشار و همچنین بقیه پارامترها مانند گشتاور، نیرو، سختی و بار به راحتی و به طور دقیق قابل اندازه گیری هستند.

با توجه به اهمیت زیادی که اندازه گیری فشار در سیستم های صنعتی و پالایشگاهی دارد، استفاده و به کار بردن ابزارهایی مانند گیج فشار نقش مهم و قابل توجهی در کنترل سیستم دارد. به طور کلی گیج های فشار در سیستم های هوای فشرده و پنوماتیک قابل استفاده هستند  زیرا فشار ایجاد شده باید در بسیاری از سیستم ها مورد اندازه گیری شده سنجش قرار بگیرد.

گیج فشار دارای سه نوع فشار خلاء، فشار مطلق و فشار گیج هستند. فشار مطلق قادر است فشار واقعی در محیط را اندازه بگیرد. این فشار در خلاء به صفر درجه می رسد ولی در سطح دریا تا 7/14 PSI زیاد می شود. فشار سنج مخصوص گیج فشار، در دمای محیط در حدود صفر درجه است و در همه جا  به جز در دمای محیط می توان از آن استفاده کرد.