برای کسانی که به تجهیزات مدرن علاقه دارند و سعی می‌کنند که از آخرین نمونه‌های تجهیزات ابزار دقیق استفاده کنند، گیج فشار دیجیتال یک گزینه محبوب و مورد علاقه است. این فشارسنج ها نسبت به گزینه های قدیمی تر و سنتی تر مانند فشار سنجهای عقربه‌ای، نتایج را با کیفیت بهتری نشان می دهند و حتی فرد می تواند این نتایج را در قالب داده های بسیار ریز مطالعه کند. بنابراین می توان از نتایج به دست آمده از پرشر گیج دیجیتال در صنایع حساس استفاده کرد. با توجه به تنوع در مدل های مختلف گیج فشار دیجیتال در این مطلب ابتدا یک معرفی کلی از آنها خواهیم داشت و ضمن بررسی نحوه عملکرد آنها، فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین پرشر گیج دیجیتال را هم معرفی خواهیم کرد. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش پرشر گیج دیجیتال برندهای ویکا، آشکرافت، مدکو و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید پرشر گیج دیجیتال هوا، گاز، مایعات مانند آب و نفت و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت گیج فشار دیجیتال با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

گیج فشار دیجیتال چیست؟

گیج فشار دیجیتال یا فشارسنج دیجیتال یک ابزار سنجش و اندازه گیری فشار است که از مکانیزم های مختلفی مانند لوله بوردن، مکانیزم دیافراگمی و در برخی از آنها از سیستم بیلوز المنت استفاده شده است. تفاوت برجسته این ابزارها نسبت به مدل‌های عقربه ای در این است که نتایج را به صورت داده های دیجیتال و با ذکر داده صحیح در اختیار اپراتور قرار می‌دهند که طبیعتاً برای بررسی های دقیق تر صنعتی مهم است. از آنجایی که فشار می تواند نقشی مهم و غیرقابل انکار در واکنش های مختلف داشته باشد، استفاده از پرشر گیج دیجیتال بسیار مهم و تعیین کننده است.

گیج فشار دیجیتال

نحوه عملکرد پرشر گیج دیجیتال

عملکرد گیج فشار دیجیتال را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم که یک بخش آن همانند سایر فشارسنج های معمولی بوده و بخش دیگر آن از سیستم متفاوتی بهره می‌برد. در این دستگاه ها از سنسور فشار مکانیکی معمولی مانند لوله بوردون و یا حتی از سنسور های پیشرفته مانند سنسورهای پیزوالکتریک استفاده می شود. بنابراین سیستم اندازه گیری فشار در این ابزارها نسبت به سایر ابزارهای اندازه گیری مانند ترانسمیتر فشار و گیج فشار دیافراگمی تفاوت چندانی ندارد و در حقیقت از همان اصول اولیه در اندازه گیری فشار استفاده می کنند.

اما وجه تمایز گیج فشار دیجیتال وجود یک ترانسدیوسر و یک مبدل است. این ترانسدیوسر وظیفه تبدیل داده های آنالوگ و مکانیکی به داده های دیجیتالی را برعهده دارد. در حقیقت نیروی وارد شده بر سنسور که به عنوان فشار شناخته می شود، در مبدل به اختلاف پتانسیل و شدت جریان خروجی تبدیل می شود که در نهایت داده ها به صورت ملموس تر و داده های دیجیتالی در اختیار اپراتور قرار می گیرد. این وضعیت باعث می شود که اندازه گیری فشار حتی تا مقادیر جزئی هم امکان‌پذیر باشد. البته به کارگیری نمایشگر دیجیتال به معنی بالا رفتن یا پایین رفتن محدوده اندازه گیری فشار نیست و صرفاً بحث نمایش نتایج را بهبود می بخشد.

 

مزایای فشارسنج های دیجیتالی

دلایل مختلفی برای استفاده از پرشر گیج دیجیتال وجود دارد و هر کسی با توجه به نیاز خود می تواند این دلایل را در نظر بگیرد. اما برجسته ترین برتری این ابزار نسبت به دستگاه های سنتی تر و دستگاه های عقربه ای مربوط به نحوه نمایش نتایج است که به صورت داده های دیجیتال در اختیار اپراتور قرار می گیرد. این سبک از نمایش فشار اندازه گیری به این دلیل اهمیت دارد که تکنسین و اپراتور می‌تواند نتایج را به صورت دقیق تر در محاسبات خود لحاظ کند و از این طریق کنترل بهتری بر وضعیت سیستم خود داشته باشد.

در ضمن گیج فشار دیجیتال امکان اتصال به سیستم های دیگر و سیستم های انتقالی را دارد که می تواند به عنوان یک ترانسمیتر فشار هم عمل کرده و نتایج را به اتاق کنترل بفرستد. بنابراین در شرایط سخت و در وضعیتی که اپراتور امکان حضور در محل نصب دستگاه را نداشته باشند، می توان نتایج را به صورت مستقیم به اتاق کنترل انتقال داد و حتی در کنار آن از ابزارهای دیگری مانند سوئیچ فشار استفاده کرد. 

معایب گیج فشار دیجیتال

از لحاظ عملکرد دستگاه در اندازه‌گیری فشار نمی توان ایراد مهم و قابل توجهی به عملکرد گیج فشار دیجیتال وارد دانست اما باید بپذیریم که هنوز هم این ابزارها از لحاظ بصری به اندازه گیج فشار عقربه ای محبوب نیستند. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که خواندن فشار از مسافت های مختلف از روی گیج فشار عقربه ای نسبت به مدل های دیجیتالی بسیار راحت‌تر است و به همین دلیل اغلب مهندسان قدیمی و باسابقه استفاده از سیستم‌های قدیمی را ترجیح می‌دهند. با این وجود نمایش دقیق فشار باعث شده که پرشر گیج دیجیتالی هم انتخاب بسیاری از مهندسان و سیستم ها باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید پرشر گیج دیجیتال

بسنده کردن به سیستم نمایش دیجیتال در یک ابزار فشارسنج نمی‌تواند معیار اصلی و مهم ما برای انتخاب باشد. اگرچه برای برخی از افراد بین نمونه های دیجیتالی و عقربه ای تفاوت وجود ندارد، اما حقیقتاً در خرید گیج فشار باید فاکتورهای دیگری هم در نظر گرفته شود که در ادامه بیشتر با آنها خواهیم پرداخت:

  • رنج گیج فشار: این محدوده مشخص می‌کند که دستگاه فشارسنج دیجیتالی در چه محدوده ای از فشار قابل استفاده بوده و برای چه مقادیری می‌توان از آن استفاده کرد. حتی نشان دادن فشار جزئی در دستگاههای فشارسنج هم در اینجا اهمیت پیدا می کند.
  • سایز گیج فشار: نباید فراموش کنیم که ابزار فشار سنج قرار است روی یک سیستم نصب شود و باید با محل نصب خود همخوانی داشته باشد. اصولاً قطر صفحه نمایش به عنوان یک فاکتور در مدلهای مختلف در نظر گرفته می شود که از ۶۳ میلیمتر تا ۱۶۰ میلیمتر متغیر است. حالا شما در انتخاب گیج فشار دیجیتال باید این اندازه ها را در نظر بگیرید.
  • جنس گیج فشار: اینکه در ساخت بدنه پرشر گیج از چه موادی استفاده شده باشد و مقاومت آن در برابر شرایط خورنده و تنش های محیطی به چه صورت باشد، فاکتور مهمی در انتخاب شما خواهد بود. معمولاً در شرایط خورنده استفاده از بدنه آلومینیوم دایکاست و برنج رواج بیشتری دارد.
  • دقت گیج فشار: از آنجایی که استفاده از پرشر گیج دیجیتال برای نشان دادن جزئی‌ترین فشار ممکن صورت می گیرد، باید بپذیریم که دقت دستگاه معیار خوبی در انتخاب آنهاست و مشخص می کند که ما می توانیم از دستگاه در چه محدوده ای استفاده کنیم.
  • روش نصب گیج فشار: شیوه های مختلفی برای نصب گیج فشار دیجیتال وجود دارد که با توجه به محل کانکشن آنها مشخص می‌شود. حالا شما می توانید با توجه به شرایط سیستم خود یکی از مدل‌های مختلف آنها را انتخاب کنید. امیدواریم این اطلاعات در انتخاب پرشر گیج دیجیتال به شما کمک کند، اما اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید می توانید مستقیماً با ما تماس بگیرید.