عموماً برای صنایعی که نیاز به اندازه گیری فشار غیر مستقیم یک سیال باشد از گیج فشار دیافراگمی استفاده می شود که نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار عملکرد بهتری دارد. در برخی موارد به دلایل امنیتی و همچنین شرایط خاص سیال برای اندازه گیری فشار امکان استفاده از فشارسنج های معمولی و ترانسمیتر فشار ساده وجود ندارد. در این موارد باید از ابزار هایی با طراحی خاص و متفاوت استفاده شود که با شرایط سیال همخوانی داشته باشد. گیج فشار دیافراگمی یکی از این محصولات متفاوت است که روش اندازه گیری فشار در آنها نسبت به فشار سنج های معمولی متفاوت است و تنها در برخی از سیالات خاص کاربرد دارد. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش پرشر گیج دیافراگمی برندهای ویکا، آشکرافت، مدکو و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید پرشر گیج یا مانومتر دیافراگمی و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت گیج فشار دیافراگمی با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

گیج فشار دیافراگمی چیست و کجا کاربرد دارد؟

گیج فشار دیافراگمی همانطور که از اسم آن پیداست بر مبنای تغییر وضعیت یک ساختار پرده مانند منعطف یا یک دیافراگم طراحی شده است که این تغییرات به تغییر فشار تفسیر می شود. معمولاً تغییر فشار در یک سیستم منجر به یک تغییر مکانیکی می شود. حالا این تغییر مکانیکی ممکن است به حرکت درآمدن یک عقربه یا تغییر وضعیت پرده دیافراگم در یک ترانسمیتر یا در یک فشار سنج خاص باشد.

در فشار سنج دیافراگمی تغییر فشار محیط منجر به جابجایی و تغییر وضعیت دیافراگم میشود. دیافراگم این دستگاه ها به یک عقربه یا یک ابزار حرکتی خاص وصل است که جابجایی آنها منجر به حرکت کردن یک عقربه شده و در نتیجه فشار به صورت داده های مکانیکی و آنالوگ گزارش می شود. البته در نمونه های پیشرفته و دیجیتالی این داده های آنالوگ با استفاده از یک ترانسدیوسر به صورت ولتاژ یا شدت جریان خروجی تفسیر می شود که در نهایت به صورت داده های دیجیتال برای اپراتور فرستاده می شود.

گیج فشار دیافراگمی

نحوه کاربرد فشارسنج دیافراگمی

طراحی و ساخت گیج فشار دیافراگمی بر مبنای اندازه گیری غیر مستقیم فشار انجام گرفته است. مدل های قبلی گیج فشار یا ترانسمیتر فشار که معرفی کردیم یا در محصولات ما می بینید بر مبنای ارتباط مستقیم دستگاه فشار سنج با سیال طراحی شده بودند. اما در مورد فشارسنج های دیافراگمی هیچگونه ارتباط مستقیمی بین سیال و دستگاه فشار سنج وجود ندارد و به همین دلیل بهترین و مناسب ترین گزینه ممکن برای سیالات خورنده سیالات بسیار داغ و همچنین سیالات چسبناک است که تاثیر مستقیم روی عملکرد دستگاه دارند.

 در فشارسنج دیافراگم یا همان گیج فشار دیافراگمی یک پرده نازک و منعطف ساخته شده از جنس پلیمر یا از جنس استنلس استیل استفاده شده است. زمانی که فشار داخلی سیستم تغییر می کند دیافراگم استفاده شده در فشار سنج به صورت مثبت و منفی حرکت می کند. تفسیر حرکت دیافراگم آن به صورت مثبت و منفی این امکان را به دستگاه می‌دهد که بتواند فشار را در شرایط مختلف اندازه گیری کند. در این دستگاه سنسور فشار به صورت مستقیم با سیال در ارتباط نیست و تنها حرکت دیافراگم را تحلیل و آنالیز می کند.

مزایای گیج فشار هموژن

به کارگیری گیج فشار دیافراگمی از جهات مختلفی اهمیت دارد و شرکت های فعال در صنایع حساس سعی می کند که از این ابزار بیشتر استفاده کنند. در حقیقت استفاده از این فشارسنج باعث می شود که کار اندازه گیری فشار برای برخی از سیالات خاص مانند محیط های خورنده و محیط های متبلور و چسبناک با ویسکوزیته بالا به راحتی انجام شود. بنابراین عملا نیازی به حضور اپراتور در محل نیست و کیفیت فشار اندازه گیری شده هم مطلوب است.

مزیت دیگری که استفاده از دیافراگم و در گیج فشار دیافراگمی دارد این است که نسبت به شرایط به وجود آورنده شوک بی تفاوت است. در حقیقت دیافراگم این دستگاه به خوبی نویزها و خطاها را جذب کرده و از تاثیر آنها روی فشار نهایی جلوگیری می کند. برخی از مدل های این دستگاه‌ها به صورت گیج فشاری روغنی طراحی شده که صفحه آنها با سیلیکون و گلیسیرین پر شده و این طراحی از خطا در اندازه گیری دستگاه و جابجایی افراد جلوگیری می کند.

راهنمای خرید گیج فشار دیافراگمی

موارد مختلفی در خرید گیج فشار باید در نظر گرفته شود تا با توجه به نیاز صنعت و حوزه های مختلف آن این انتخاب صورت گیرد. در حقیقت تمامی فاکتورهای فیزیکی و غیر فیزیکی تاثیر گذار در عملکرد دستگاه باید در انتخاب آنها لحاظ شود تا خریدار انتخاب مناسبی داشته باشد. شما هم به هنگام خرید گیج فشار دیافراگمی موارد زیر را در نظر بگیرید

  • جنس و متریال بدنه: جنس و متریال بدنه از این جهت اهمیت دارد که قرار است این ابزار در محیط های خورنده به کار گرفته شده و در نتیجه معمولاً برای بدنه آنها از دایکست آلومینیوم یا از برنج استفاده میشود.
  •  نمایشگر گیج فشار: با توجه به نوع گیج فشار و فشار سنجی که انتخاب می کنید ممکن است که نمایشگر آن در قالب عقربه ای یا از نوع دیجیتال باشد که طبیعتاً در به دست آوردن نتایج دقیق و باکیفیت تاثیرگذار است. ضمن اینکه قطر صفحه برای کسانی که از مسافت دور یا نزدیک داده‌ها را می‌خوانند مهم است.
  • محدوده اندازه گیری فشار: نباید این واقعیت را فراموش کنیم که هر کدام از ابزار های اندازه گیری فشار ظرفیت مشخص و محدودی دارند و امکان استفاده از آنها در بیشتر یا کمتر از این محدوده وجود ندارد.
  • کانکشن: کانکشن به محل اتصال گیج فشار دیافراگمی به سیستم های مختلف گفته می شود. عموماً سایز کانکشن ۱.۲ اینچ است اما نمونه های دیگر از اندازه های بزرگتر یا کوچکتر هم وجود دارد.

با این تفاسیر انتظار می‌رود که شما به عنوان خریدار گیج فشار دیافراگمی بتوانید گزینه ای را انتخاب کنید که کاملاً با شرایط کاری شما هم خوانی داشته باشد. با توجه به اینکه در بررسی های مختلف یک سیستم شما داده ها و پارامترهای مختلف را در اختیار دارید می توانید از برندهای مختلف در بازار مانند گیج فشار دیافراگمی ویکا یا گیج فشار دیافراگمی ایندومارت به دنبال گزینه مطلوب خود بگردید و از آن استفاده کنید. امیدواریم که این مطلب به شما در انتخاب فشارسنج دیافراگمی کمک کرده باشد و ابهامات شما را از بین برده باشد. اما اگر سوالی دارید می توانید مستقیما با ما تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهیم.