گیج فشار گاز ابزاری برای سنجش فشار گاز بوده و مایع درون آن معمولاً آب یا جیوه است. گیج فشار دارای یک ستون است که این ستون میزان فشار گاز را نشان می دهد. اگر در مانومتر این فشار سنج، جیوه به کار رفته باشد این گیج فشار، گیج فشار یا مانومتر گازی جیوه ایی نامیده می شود ولی در صورتی که در این گیج آب استفاده شده باشد، این مانومتر، مانومتر آبی نامیده می شود. بعضی از مانومترها لوله ای شیشه ایی به شکل U دارند که با جیوه پر می شود و از هر دو سمت قابل باز شدن است. زمانی که در هر قسمت لوله به اتمسفر متصل می شود، به خاطر فشار اتمسفریک موجود، ارتفاع جیوه در هر دو ستون یکی می شود. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش پرشر گیج گاز استنلس استیل برندهای ویکا، پرشر گیج ایندومارت و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید اینترنتی گیج فشار گازی و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت مانومتر گازی با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

گیج فشار گاز

روش کار گیج فشار گاز

ارتفاع ستون جیوه نقش مهمی ایفا می کند و در این نقطه به عنوان مبنا شناخته می شود. برای خواندن انحراف ستون جیوه در نقطه صفر، مانومتر در هر دو قسمت با توجه به میلی متر کالبیره می شود. زمانی که یکی از ساق های لوله ایی که شبیه به U است به مخزنی که قرار است فشار آن سنجیده شود، متصل می شود، فشاری که بر یکی از ساق های لوله وارد شده با فشار اتمسفریک که بر یکی دیگر از ساق های لوله وارد شده مقابله می کند. اگر فشار مخزن از فشار اتمسفریک بالاتر و بیشتر باشد، سطح جیوه در ساقی که به مخزن منصل است پایین می رود ولی در صورتی که فشار مخزن از فشار اتمسفر کمتر باشد، سطح جیوه در ساقی که به مخزن متصل است، افزایش پیدا می کند.

به طور کلی می توان گفت فشارهایی که از اتمسفر کمتر هستند، معمولاً به عنوان خلاء شناخته می شوند و بر اساس میلی متر جیوه خوانده می شوند. با توجه به اختلاف دانسیته ایی که بین آب و جیوه وجود دارد، فشارهایی که تاثیر خاصی به روی ارتفاع ستون جیوه ندارند، تغییر قابل توجهی بر در ارتفاع ستون آب ایجاد می کنند به همین دلیل مانومترهای آبی برای سنجش و اندازه گیری فشارهای خیلی کم، گزینه مناسبی هستند.

کاربردهای گیج فشار گاز

اندازه گیری فشار یکی از کاربردهای اصلی گیج فشار است و توسط سنسورهای این دستگاه انجام می شود. این سنسورها در مواردی از جمله تجهیزات هواشناسی، هواپیما، ماشین آلات و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر کاربردهای گیج فشار می توان به اندازه گیری ارتفاع از سطح دریا اشاره کرد. گیج فشار گاز در بالن های مخصوص به هواشناسی، ماهواره ها، هواپیما و موشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تغییرات فشار نسبت به ارتفاع سطح دریا محاسبه می شود.

گیج فشار گاز برای اندازه گیری و سنجش عمق نیز قابل استفاده است. به طور کلی می توان گفت سنسور فشار برای اندازه گیری ارتفاع سطح مایع قابل استفاده است. این تکنیک معمولاً برای اندازه گیری مکانی که قرار است جسم در آن غوطه ور شود، استفاده می شود. معمولاً در کارهای مربوط به غواصی و زیر دریایی از این گیج استفاده می شود.

گیج فشار چیست؟

به طور کلی می توان گفت گیج فشار یکی از انواع ابزار دقیق بوده و وسیله ایی است که برای اندازه گیری مقدار فشار سیالات استفاده می شود و در سیستم های لوله کشی قابل استفاده است. دستگاه های گیج فشار به یک فشار سنج دقیق مجهز می باشد زیرا اگر فشار به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، این فشار سنج مانع از بروز بسیاری از مشکلات می شود. زمانی که از دستگاه گیج فشار استفاده می شود، سیستم های هیدرولیک دچار مشکلاتی از جمله نشتی و همچنین تغییرات ناشی از فشار نمی شوند. گیج فشار دارای یک حسگر و همچنین یک نشانگر هستند و در صورتی که تغییری در این دو به ایجاد شود، عددی به دست می آید که این عدد تغییرات ناشی از فشار را نمایش می دهد. در صورتی که از دستگاه گیج فشار در موارد ضروری استفاده نشود، سیستم های قدرت مایع قاد نخواهند بود کار خود را به طور دقیق انجام دهند به همیم دلیل مشکلات زیادی پیش می آید. سیستم هیدرولیک در دستگاه گیج فشار به گونه ایی طراحی شده که قادر است در مجموعه ایی از دامنه های فشار شروع به کار کردن کند. گیج های فشار هیدرولیک، در بیشتر مواقع در نزدیکی ورودی فشار پمپ نصب می شوند اما می توان آن ها را در بخش های دیگر دستگاه مثل زیر شیر کاهش دهنده فشار نیز نصب کرد.

گیج های فشار در سیستم هایی که دارای فشار مایع هستند قابل استفاده می باشند و با توجه به این که  تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است، هر روزه طرح های جدیدی از گیج های فشار به بازار ابزار دقیق وارد می شود. به طور کلی گیج های فشاری که به وسیله اتصلات فشار هیدرولیکی طراحی و تولید می شوند، مانع از ایجاد نشتی در سیستم می شوند. گیج های فشار دیجیتال، مجهز به سیستم عامل های دقیق تری بوده و به راحتی قابل تنطیم هستند به همین دلیل می توانند نشتی هایی که در اثر فشار ایجاد می شود را به طور دقیق اندازه گیری کنند.

گیج های فشار هیدرولیک با توجه به متریال به کار رفته در آنها و همچنین با توجه به نوع استایلشان، قادر هستند دامنه های فشار مختلفی را تحمل کنند. به همین دلیل، متریال و استایلی که در گیج های فشار به کار می رود، نقش بسیار مهم و قابل توجهی در عملکرد آن دارد وی از عوامل مهم در انتخاب گیج فشار محسوب می شود. یکی از مهمترین استایل های گیج فشار، گیج تفاضلی و گیج لوله بوردون است. لوله های بوردون قادرند  اندازه فشار را گرفته و سپس آن را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. انرژی ایجاد شده موجب حرکت یک  صفحه گیج شده  و به همین دلیل فشار موجود در سیستم نشان داده می شود. در حال حاضر گیج های لوله بوردون یکی از بهترین و پرمصرف ترین انواع گیج ها هستند و دارای تنطیمات مختلفی از جمله دورانی، منحنی و مارپیچ می باشند. مواد تشکیل دهنده لوله بوردون و همچنین اندازه و استایل آن، با توجه  دامنه فشار تغییر می کند. علاوه بر این زمانی که فشار افزایش پیدا کند، در قسمت تقاطعی لوله ها نیز تغییراتی ایجاد می شود.