ترانسدیوسر به عنوان ابزاری برای تبدیل داده های آنالوگ و داده های دیجیتال شناخته می‌شود و ترانسدیوسر فشار می تواند فشار مکانیکی را به داده های دیجیتالی تبدیل کند. ترانسدیوسر فشار در بازار ایران، ترانسمیتر فشار و سنسور فشار نیز نامیده می شود. ترانسدیوسر ها به عنوان مبدل عمل می کنند و به همین دلیل امکان به کارگیری آنها در سیستم‌های مختلف صنعتی و پالایشگاهی وجود دارد. نکته ای که در مورد این مبدل ها وجود دارد، نحوه انتخاب آنها بر مبنای شیوه تبدیل فشار مکانیکی به داده های مغناطیسی و دیجیتالی است. در عرف بازار تفاوت زیادی بین ترانسدیوسر فشار و ترانسمیتر فشار قائل نمی شوند، اما در این مطلب هم آنها را معرفی خواهیم کرد و هم در مورد تفاوت آنها در جزئیات صحبت خواهیم کرد. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش انواع ترانسدیوسرهای فشار مانند ترانسدیوسر فشار یوکوگاوا و ترانسدیوسر فشار روزمونت در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید برندهای مختلف پرشر ترانسدیوسر و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت ترانسدیوسر فشار Pressure Transducer با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

ترانسدیوسر فشار چیست؟

ترانسدیوسر فشار یا پرشر ترانسدیوسر (Pressure Transducer) ابزاری برای سنجش فشار، اندازه گیری فشار و در نتیجه گزارش دادن نتیجه اندازه گیری فشار است. این ابزار وظیفه دارد که فشار موجود در محیط را با استفاده از روش های مکانیکی و روش های گرانشی اندازه‌گیری کند و با استفاده از سیستم‌های مختلف تبدیل به داده های دیجیتالی کند. با توجه به مدل های مختلفی که از ترانسدیوسرها در بازار وجود دارد، روش های اندازه گیری فشار در آن ها با توجه به نوع سنسور و نوع مبدل متفاوت است، اما به طور کلی وظیفه آنها اندازه گیری فشار و گزارش نتایج همانند ترانسمیترها است.

ترانسدیوسر فشار

ترانسدیوسرهای فشار چگونه عمل می کنند؟

برای درک نحوه عملکرد این ترانسدیوسر، می توانید آن را به عنوان یک رابطه بین مشخصه مورد اندازه گیری یا همان کمیت و خروجی در نظر بگیرید. در اینجا کمیت و مشخصه مورد اندازه گیری ما فشار است. در بحث ترانسمیترها، از سنسور های مختلفی مانند دیافراگم فلزی یا دیافراگم پلیمری برای اندازه گیری فشار استفاده می شد. در پرشر ترانسدیوسر ها هم از همین شیوه های مکانیکی برای اندازه گیری تغییر فشار در محیط استفاده می شود.

بنابراین زمانی که فشار در محیط تغییر می کند، حسگر یا سنسور ترانسدیوسر فعال می شود و اصطلاحاً تحریک می شود. تحریک حس گر توسط مبدل ترانسدیوسر تبدیل به داده های دیجیتالی می‌شود که معمولاً به صورت شدت جریان خروجی بین ۴ تا ۲۰ میلی آمپر گزارش می شود. نتیجه این فعل و انفعالات رسیدن به یک داده مشخص و قابل اندازه گیری در حوزه فشار است که می‌توان آن را برای محاسبات مختلف مورد استفاده قرار داد. در حقیقت وظیفه ترانسدیوسر فشار را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم بندی کرد. این دستگاه در وهله اول باید وجود فشار، اندازه فشار همچنین تغییرات فشار مورد اندازه‌گیری را تشخیص دهند. در گام دوم باید فشار تشخیص داده شده تبدیل به خروجی های الکتریکی به صورت داده های کمی و صحیح شوند که اپراتور و اتاق کنترل بتوانند از آن در محاسبات پیچیده صنعتی و مهندسی استفاده کنند. 

تفاوت بین ترانسدیوسر فشار و ترانسمیتر فشار

چیزی که در اینجا ما دیدیم، تفاوت زیادی بین ترانسدیوسر فشار و ترانسمیتر فشار وجود ندارد و حتی شباهت بسیار زیادی به سنسور فشار دارند. سنسورها ابزاری برای اندازه گیری فشار هستند و در حقیقت نقش حسگر فشار را بر عهده دارند.  دستگاه ها نتایج اندازه گیری خود را در قالب میلی ولت و به صورت غیر تقویت‌شده گزارش می کنند. سنسور ها می توانند بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر باشند و معمولاً به صورت یک قسمت مستقل استفاده نمی شوند.

این ترانسدیوسر همان عملکرد سنسور فشار را دارد، با این تفاوت که نتایج و خروجی آنها در قالب ولت و میلی ولت هستند و خروجی آنها هم تقویت شده است. این یعنی ما می توانیم از ولتاژ نهایی گزارش شده توسط پرشر ترانسمیتر در محاسبات مختلف استفاده کنیم و ما ولتاژ را به صورت مستقیم به کار ببریم. ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر به عنوان یک دستگاه بینابینی عمل می کند. این دستگاه ها سیگنالهای خروجی را در قالب میلی آمپر ارائه می دهند و می توانند مستقیما این نتایج به دست آمده را به اتاق کنترل بفرستند. هم پرشر ترانسدیوسر و هم پرشر ترانسمیتر به طور مستقیم و مستقل استفاده می شوند و کاربرد آنها می تواند به عنوان اصلی ترین محور و کنترل یک سیستم خاص باشد. 

کاربرد ترانسدیوسرها

از این ترانسدیوسر هم برای تشخیص فشار، هم برای اندازه گیری فشار و هم برای ارائه نتایج به صورت سیگنال های خروجی استفاده می شود. این نشان می‌دهد که ما از داده‌های به دست آمده ترانسدیوسرها می‌توانیم در حوزه‌های مختلفی استفاده کنیم و حتی تغییراتی در وضعیت خروجی آنها به وجود بیاوریم. ضمن اینکه ترانسدیوسرها ممکن است با توجه به نوع سنسور استفاده شده در آنها، برای محدوده خاصی از فشار و شرایط محیطی قابل استفاده باشند و این کار ما را برای کاربرد آنها صادر می کند.

 به طور کلی، در هر حوزه ای که نیاز به اندازه گیری و کنترل فشار وجود داشته باشد، پرشر ترانسدیوسر می‌تواند ابزاری پرکاربرد و تعیین کننده باشد. به همین دلیل می توان از این دستگاه ها در حوزه های مختلف پالایشگاهی، صنعت نفت و پتروشیمی، صنایع تولید مایعات و نوشیدنی های گازدار، دیگ بخار، مخازن تحت فشار، سیستم های لوله کشی صنعتی و پروژه های بزرگ تجاری استفاده کرد. البته طبیعی است که مدل های مختلف و آنها با یکدیگر متفاوت است و این کاربرد ترانسدیوسر فشار را تحت تاثیر قرار می دهد.

خرید ترانسدیوسر فشار

پرشر ترانسدیوسر ابزاری برای اندازه گیری فشار است، اما این دلیل نمی‌شود که ما در هر فشاری و در هر شرایطی از آنها استفاده کنیم. در هر صورت سنسور این دستگاه‌ها و ماده اولیه به کار رفته برای ساخت بدنه و بخشهای مختلف آنها با یکدیگر متفاوت است و شرایط خاصی می طلبد. این موضوع باعث می شود که خرید ترانسدیوسر فشار تحت تاثیر فاکتورهایی مانند شرایط محیطی، شرایط سیال و خورنده بودن آن، محدوده فشار قابل اندازه گیری، شرایط عملیاتی دستگاه و موارد متعدد دیگر قرار گیرد.

 در ضمن برای برخی از خریداران مسئله قیمت ترانسدیوسر فشار هم به عنوان یک عامل تعیین کننده در نظر گرفته می شود. قیمت این ابزارها تحت تاثیر برند تولید کننده و شرایط دستگاه قرار دارد که ممکن است از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد. پس اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید، حتماً با ما تماس بگیرید.