یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین دبی سنج ها و جریان سنج ها در سطح دنیا، فلومتر دنده ای است که به دلیل طراحی خاص خود می تواند طیف وسیعی از حوزه‌های مختلف را تحت پوشش خود قرار دهد. این ابزارها را می توان یک سبک جدید در طراحی فلومترها معرفی کرد که نحوه اندازه گیری شدت جریان سیال و دبی سیال در آنها متفاوت است و از یک سبک خاص استفاده می کنند که بر مبنای سرعت چرخش چرخ دنده ها پیاده سازی می شود. از فلومتر دنده ای به عنوان ابزاری پر کاربرد در صنایع مختلف مانند صنعت کشتیرانی و صنعت مواد غذایی یاد می‌شود. پس ما هم در اینجا به معرفی کلی آن ها و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت. شرکت ابزار سنجش آریا، فروشگاه ابزار دقیق در تهران، نماینده فروش فلومتر دنده ای برندهای مدکو و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید فلومتر Flowmeter و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت فلومتر دنده ای با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

فلومتر دنده ای

فلومتر دنده ای چیست؟

 فلومتر دنده ای (Gear Flowmeter) که با عناوین دیگری مانند فلومتر چرخ دنده ای و اوال گیر Oval Gear هم شناخته می شود، به عنوان ابزاری جدید در حوزه اندازه گیری شدت جریان و میزان جریان عبوری از یک محدوده خاص شناخته می شود. در این ابزارها، حرکت جریان سیال در داخل یک اتاقک باعث به چرخش درآمدن چرخ دنده ها می شود. حرکت این چرخ دنده ها سیستم های مکانیکی و سیستم های الکترونیکی مرتبط است. در نتیجه سرعت حرکت چرخدنده ها و گرانروی سیال به ما این امکان را می دهد که میزان دبی عبوری را اندازه گیری کنیم.

 مدلهای مختلفی از فلومتر دنده ای در بازار وجود دارد که فلومتر های حلزونی و فلومتر های بیضوی معروف ترین آنها هستند. این نامگذاری به دلیل شکل خاص چرخ دنده در این فلومتر هاست که می تواند نحوه کارایی آنها را هم تحت تاثیر قرار دهد. اصولاً هر چه تعداد چرخ دنده ها در این ابزار بیشتر باشد، فلومتر می‌تواند اندازه گیری دقیق تری داشته باشند و این به کیفیت اندازه گیری کمک می کند.

فلومتر دنده ای MDGM2

  • گارانتی یکساله تعویض
  • قابلیت راستی ازمایی اصالت کالا از طریق شماره سریال کالا از سایت سازند
  • داخل وندور لیست بلند شرکت نفت

 

نحوه عملکرد فلومتر چرخ دنده ای

فلومتر دنده ای همان طور که گفته شد یک اتاقک با یک ورودی و یک خروجی است که در داخل آن دو چرخدنده به کار گرفته شده است. این فلومتر در محل عبور یک سیال قرار داده می شود تا به کمک آن شدت جریان عبوری از یک محدوده اندازه گیری شود. روال کار به این صورت است که جریان سیال ورودی به اتاقک باعث چرخش دو چرخ دنده در جهت های مخالف می شود. این چرخ‌ها به شکلی است که کاملاً چرخ دنده ها به صورت هماهنگ و به سرعت یکسانی حرکت می‌کنند.

 به هر کدام از این چرخ دنده ها یک سنسور متصل شده که وضعیت حرکت و سرعت آنها را کنترل می کند. متناسب با سرعت سیال، چرخ دنده های داخل فلومتر دنده ای هم با همان سرعت حرکت می کنند و در نتیجه امکان اندازه گیری سرعت سیال را به ما می‌دهند. در دستگاههای مکانیکی هم سرعت چرخ دنده ها با استفاده از عقربه اندازه گیری می شود که بعد از تبدیل می توان آنها را به عنوان شدت جریان سیال در نظر گرفت. نکته جالبی که در مورد فلومتر چرخ دنده ای وجود دارد این است که سرعت حرکت و شرایط حرکت آنها با توجه به گرانروی سیال تغییر می‌کند و این معیار خوبی برای قضاوت در مورد سیال در اختیار ما قرار می دهد. 

مزایای فلومتر چرخ دنده ای

 فلومتر های دنده ای به دلیل طراحی خاص خود به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق در صنایع سنگین شناخته می شود. در طراحی و ساخت این ابزارها هیچ محدودیتی از لحاظ اندازه وجود ندارد و به همین دلیل امکان اندازه گیری سرعت جریان سیال از 0.01 لیتر تا ۲۰۰۰۰ لیتر وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که کاربرد فلومتر دنده ای نسبت به نمونه های دیگر در سطح بازار بسیار بیشتر و جالب توجه باشد.

 یکی دیگر از ویژگی‌های جالب فلومتر چرخ دنده ای، امکان استفاده از آنها برای سیالات خورنده و سیالات بسیار داغ است. جنس تمامی اتاق استفاده شده در این ابزار از چدن ریخته گری شده است و برای چرخ دنده های حلزونی یا چرخ دنده های بیضی از استنلس استیل استفاده شده است که بالاترین مقاومت را در برابر شرایط خورنده و شدید دارند. بنابراین امکان استفاده از فلومتر دنده ای هم در صنایع غذایی مانند تولید روغن خوراکی وجود دارند و هم می‌توان آن را در حوزه انتقال اسید در پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی به کار گرفت.

خرید فلومتر دنده ای

 همانطور که در بندهای قبلی اشاره شد، فلومتر دنده ای حلزونی و فلومتر دنده ای بیضوی معروف ترین مدل های این ابزارها هستند که در حوزه‌های مختلف امکان استفاده از آنها وجود دارد. بطور کلی فلومترهای حلزونی بهترین گزینه ممکن برای سیالات با گرانروی بالا هستند و امکان اندازه گیری شدت جریان آنها را فراهم می‌کنند. پس در گام اول شما باید ببینید که قرار است شدت جریان چه نوع سیالی را اندازه گیری کنید و وضعیت آنها به چه صورت است. در گام های بعد، حجم سیال عبوری در واحد زمان برای کاربرد شما و همچنین شرایط فیزیکی و شیمیایی آن در خرید فلومتر دنده ای تاثیر گذار است. در کنار آن باید شرایط اقتصادی و همچنین میزان دقت مورد نیاز برای اندازه گیری های خود را هم لحاظ کنید تا بتوانید بهترین گزینه موجود در بازار را انتخاب کنید. در نهایت برندهای تولیدکننده در زمینه تولید فلومترهای چرخ‌دنده‌های می تواند به شما در این زمینه کمک کند. محصولات گذاشته شده در این صفحه معیار خوبی برای انتخاب شما هستند.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که فلومتر دنده ای ابزاری بسیار پرکاربرد است و شما می توانید از صنایع غذایی گرفته تا صنایع کشتیرانی با نفتکش ها و همچنین پتروشیمی و پالایشگاه از این ابزار استفاده کنید. بنابراین صنایع مختلفی نیاز به این ابزار دارند و با توجه به این نیازها مدل های بسیار متنوعی از آنها در سطح بازار وجود دارد. این ممکن است کار شما را برای انتخاب گزینه نهایی سخت کند و با چالش های سختی مواجه باشید. پس اگر در این زمینه دچار مشکل هستید با ما تماس بگیرید تا به شما نشان دهیم که کدام فلومتر دنده ای برای شما مناسب تر است و با شرایط شما همخوانی دارد.