با توجه به محدودیت‌هایی که در اندازه گیری سطح سیال و جامدات پودری در برخی مخازن وجود دارد، ترانسمیتر سطح راداری و همچنین ترانسمیتر سطح التراسونیک بهترین انتخاب ها هستند. این ترانسمیتر ها هم به صورت فیزیکی و هم به صورت غیر مستقیم امکان اندازه گیری سطح سیال را دارند و به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سطح سنجی شناخته می شوند. البته طبیعی است که شرایط خاصی برای لول ترانسمیتر راداری وجود دارد که باید آنها هم در نظر گرفته شوند. با توجه به اینکه مدل های مختلفی از ترانسمیتر سطح راداری در بازار وجود دارد، آشنایی با آنها و نحوه عملکردشان نمی‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین گزینه ممکن باشد. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش انواع لول ترانسمیتر راداری در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید  ول ترانسمیتر راداری و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت ترانسمیتر سطح راداری با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

ترانسمیتر سطح راداری

ترانسمیتر سطح راداری چیست؟

ترانسمیتر سطح راداری یا لول ترانسمیتر راداری ابزاری اختصاصی برای اندازه گیری سطح سیال در یک مخزن یا در یک محفظه خاص است که از امواج رادیویی و راداری برای اندازه گیری استفاده می کند. این ترانسمیتر ها بر مبنای سرعت رفت و برگشت امواج رادیویی، قبل و بعد از برخورد با سطح سیال طراحی شده اند و از میزان دقت بالایی برخوردار هستند. البته طبیعی است که نتیجه اندازه گیری شده توسط این ترانسمیتر ها تحت تاثیر نوع سیال و شرایط فیزیکی آن قرار داشته باشد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

لول ترانسمیتر راداری چگونه کار می کند؟

اگر با نحوه حرکت امواج رادیویی آشنایی داشته باشید، برخورد آنها با مواد مختلف باعث تغییر طول موج و سرعت آنها می‌شود که می‌توان از این موضوع برای تعیین مسافت استفاده کرد. شاید شناخته شده ترین نوع کاربرد امواج راداری، خفاشها باشند که در حقیقت از ارسال امواج و بازتاب آن ها برای یافتن مسیر خود استفاده می کنند. ترانسمیتر سطح راداری یک قسمت اضافی است که روی مخزن نصب می شود.

ارسال امواج از طریق لول ترانسمیتر راداری در وهله اول تا لحظه برخورد با سیال کنترل می شود. زمانی که این امواج با سطح سیال برخورد می کنند، طول موج آنها تغییر کرده و در نتیجه با سرعت متفاوتی بازمی‌گردد. یک گیرنده رادیویی در داخل ترانسمیتر وجود دارد که وظیفه آن مقایسه سرعت رفت و برگشت امواج و تغییر آنهاست. نتیجه تفاضل بین سرعت رفت و برگشت به صورت داده های قابل محاسبه اندازه گیری می شوند و به عنوان سطح سیال گزارش می‌شود. مزیت برجسته ترانسمیتر سطح راداری این است که ما برای ارتفاع محدودیت چندانی نداریم. بنابراین اگر در شرایط خاصی امکان دسترسی به اندازه گیری سطح نداشته باشیم، می توانیم از این ترانسمیتر ها یا لول ترانسمیتر های التراسونیک استفاده کنیم.

انواع مختلف ترانسمیتر سطح راداری

از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی بین مدل‌های مختلف لول ترانسمیتر راداری وجود ندارد. اما نحوه ارسال امواج و گرفتن بازتاب آنها در مدل های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در یک مدل از این دستگاهها که به عنوان دستگاه‌های Air Firing شناخته می شوند، از ارسال امواج به کمک یک فرستنده در هوای آزاد بهره برده می‌شود. در این دستگاه ها بدون اینکه نیازی به واسطه خاص وجود داشته باشد، امواج راداری به سمت سطح سیال فرستاده می شوند و بازگشت آنها توسط یک آنتون شیپوری گردآوری شده و نتایج آنها به عنوان سطح سیال منعکس می شود.

 گروه دوم که تحت عنوان Guided Wave یا امواج راداری هدایت شده شناخته می شوند، امواج رادیویی را با استفاده از یک میله تو خالی یا راهنما ارسال می کنند و نتیجه را مجددا با استفاده از آن گردآوری می کنند. از آنجایی که این روش تاثیر محیطی روی امواج رادیویی را کم می‌کند، دقت بسیار بالایی دارد. البته طبیعی است که استفاده از آن هم دردسر بیشتری دارد. در هر صورت در هر دو دستگاه یک دریافت کننده مجهز به میکروپروسسور زمان استفاده شده است که زمان بین پالس های ارسال شده و پالس های دریافت شده را با هم مقایسه کرده و نتیجه را به عنوان سطح سیال در اختیار ما قرار می دهد.

چه برندهای از لول ترانسمیتر های راداری در بازار وجود دارد؟

از آنجایی که ترانسمیتر سطح راداری یک ابزار پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعتی و پالایشگاهی شناخته می‌شود، تقریبا همه برندهای معروف دنیا در زمینه تولید این تجهیزات فعالیت می کنند. اگر همین الان محصولات ما را ببینید یا در اینترنت در مورد برندهای مختلف تحقیق کنید متوجه می‌شوید که ترانسمیتر سطح راداری اندرس هاوزر، ترانسمیتر ویکا و ترانسمیتر یوکوگاوا در بازار وجود دارد. ضمن اینکه محصولات برندهای کمتر شناخته شده هم در بازار ایران دیده می شوند که محبوبیت آنها کمتر است. ما در گروه ابزار سنجش آریا به عنوان نماینده لول ترانسمیتر راداری اندرس هاوزر، ویکا و یوگا فعالیت می‌کنیم و دسترسی شما را به آنها فراهم کرده ایم.

چند نکته در مورد عملکرد سطح سنج راداری

علیرغم اینکه ترانسمیترهای سطح راداری به عنوان ابزاری مهم و پرکاربرد شناخته می شوند، اما عملکرد آنها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند دی الکتریک محیط فرآیند، فاصله یا محدوده اندازه گیری و همچنین انواع اختلالات موجود در سیگنال های راداری قرار دارد.به طور کلی زمانی که محیط دی الکتریک ضعیف باشد، سیگنالهای برگشتی به ترانسمیتر تضعیف خواهند شد و کارایی دستگاه در اندازه گیری موثر کاهش می یابد. حالا استفاده از روش پالس راداری برای دی الکتریک ضعیف هم مناسب است و می توان از آنها برای اندازه گیری سطح سیالات ای مانند سوختها، حلال ها و گاز مایع استفاده کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که ثابت دی الکتریک محیط، تداخل سیگنال ها در شرایط کاربرد دستگاه و همچنین نوع آنتن به کار گرفته شده در ترانسمیتر سطح راداری می تواند فاصله یا محدوده اندازه گیری ترانسمیتر را تحت تاثیر قرار دهد و کارایی آن را کاهش یا افزایش دهد.

 از دیگر مواردی که به طور مستقیم روی عملکرد لول ترانسمیتر راداری تاثیر دارد، اختلالات احتمالی است که ممکن است به دلیل بازتاب متعدد از مخزن، یا تغییر سطح شدید سیار باشد که طبیعتاً سیگنال های راداری را ضعیف می کند و عملکرد دستگاه را پایین می آورد. بنابراین اگر یک مخزن احتمال بازتاب امواج را افزایش دهد یا تغییر سطح سیال یا جامد پودری زیاد باشند، ترانسمیترهای سطح راداری گزینه های خوبی نیستند. امیدواریم اطلاعات گفته شده در این مطلب در رابطه با ترانسمیتر سطح راداری به شما کمک کند، اما اگر سوالی دارید می توانید مستقیماً با کارشناسان ما در تماس باشید.