از جمله ابزارهای بسیار محبوبی که امکان اندازه گیری شدت جریان و رصد لحظه ای آن را به ما می‌دهد روتامتر شیشه ای است که به خاطر ویژگی‌های ذاتی خود به عنوان یک وسیله محبوب شناخته می شود. استفاده از شیشه در بدنه این ابزارها و شفافیت آن این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به صورت لحظه‌ای وضعیت شناور به کار گرفته شده در داخل روتامتر را کنترل کنیم و وضعیت حرکت آن را تحت نظر داشته باشیم. بنابراین با توجه به کاربرد بالای روتامتر شیشه‌ای در این مطلب ابتدا به معرفی کلی آن ها خواهیم پرداخت و در مورد روش کار و نحوه استفاده از آن و همچنین نحوه خرید روتامتر های شیشه‌ای صحبت خواهیم کرد. شرکت ابزار سنجش آریا نماینده فروش روتامتر شیشه ای برندهای مدکو، یوکوگاوا، کرونه، TG1، دوایر و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید روتامتر و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت روتامتر شیشه ای با کارشناسان ما در شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

روتامتر شیشه ای

روتامتر شیشه ای چیست؟

روتامتر شیشه ای یک استوانه ای شیشه ای توخالی است که بدنه آن به شکل یک تیوب شیشه ای بوده و در داخل آن یک مخروط به کار گرفته شده است. در انتهای این مخروط یک شناور که معمولاً از جنس استنلس استیل است به کار گرفته شده که تحت تاثیر جریان سیال حرکت می‌کند و امکان اندازه گیری آن را به ما می دهد‌. روتامتر ها به صورت عمودی یا به صورت کنارگذر بر روی یک مسیر حمل و نقل سیال مانند خطوط لوله کشی در یک شرکت پالایشگاهی یا هر پروژه دیگری به کار گرفته می‌شوند و به همین دلیل میزان صعود شناور در داخل آن به عنوان تابعی از سرعت جریان سیال اندازه گیری می شود. از دیگر پرکاربردترین انواع روتامتر، روتامتر آب و روتامتر هوا هستند.

 

روتامتر شیشه ای چگونه عمل می کند؟

روتامتر شیشه ای همانند یک استوانه است که یک بخش ورودی و یک بخش خروجی دارد. این ابزار به مانند یک استوانه در جریان خطوط لوله کشی قرار می گیرد که جریان سیال وارد آن می شود. ورود جریان سیال و سرعت آن باعث به حرکت در آمدن شناور در داخل استوانه شده و نفوذ می کند. هر چه سرعت جریان و شدت سیال در داخل روتامتر بالاتر باشد شناور به ارتفاع بالاتری صعود می کند و این ارتفاع نشان دهنده سرعت جریان سیال است‌.

به خاطر داشته باشید که روی بدنه شیشه‌ای روتامتر شیشه ای درجه بندی هایی وجود دارد که این درجه بندی ها بر مبنای سرعت جریان سیال هستند و اعداد بزرگتر در قسمت بالا قرار می گیرند. قبل از ورود سیال به داخل ابزار، شناور به صورت ثابت و در انتهای روتامتر قرار می‌گیرد. اما زمانی که جریان برقرار می شود به مرور زمان باعث ایجاد نوعی بی وزنی شده و شناور صعود می کند که بعد از اثبات در موقعیت مشخص، از آن به عنوان شدت جریان یا به عنوان سرعت سیال یاد می‌شود.

چرا روتامتر شیشه ای محبوبیت بالایی دارد؟

 فارغ از مسائل فنی و اندازه گیریهای قطر استوانه شیشه ای و همچنین مقاومت آن در برابر فشارهای مختلف، دو ویژگی جالب در روتامتر شیشه ای وجود دارد که آن را به یکی از گزینه های محبوب در سطح بازار تبدیل کرده است. در وهله اول بدنه شفاف این ابزارها به اپراتور اجازه می‌دهد که به صورت لحظه ای وضعیت شناور را کنترل کند و امکان رصد این سیستم را به طور کامل به آنها می‌دهد. بنابراین احتمال بروز خطا یا مشکل در خواندن اطلاعات در این دستگاه ها بسیار کم است و سطح دقت خوبی دارند.

در وهله دوم شیشه به کار رفته در روتامتر شیشه‌ای نسبت به بسیاری از شرایط خورنده مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل احتمال واکنش دادن آن با سیال یا مواد دیگر وجود ندارد. این موضوع باعث می شود که اگرچه روتامتر مقاومت بالایی در برابر حرارت یا فشار زیاد نداشته باشد اما در هر صورت در برابر سیال های خورنده مشکل خاصی نداشته و طول عمر بالایی از این لحاظ نصیب اپراتور می کند.

موارد موثر در خرید روتامتر شیشه ای

عملکرد روتامتر های شیشه ای در وهله اول به مقاومت استوانه ای شیشه ای در برابر فشار بستگی دارد. بنابراین طبیعی است که فشار عملیاتی و دمای عملیاتی در انتخاب آنها نقشی مهم و غیرقابل انکار داشته باشد. شرکت های تولید کننده این ابزار ها کمترین دمای محیط کار و بیشترین دمای محیط کار را به خریداران نشان می دهند تا انتخاب اصلی را بر مبنای همین اطلاعات انجام دهند. همچنین اطلاعاتی در مورد فشار عملیاتی به کار بردن روتامتر برای هر دسته از محصولات آورده می شود تا امکان استفاده از آنها در پروژه های پالایشگاهی و صنعتی به شکل مناسب صورت گیرد.

مورد مهم دیگر در انتخاب روتامتر شیشه ای، بحث تناسب بین حجم سیال و همچنین اندازه استوانه به کار رفته در روتامتر است. زمانی که حجم سیال بالا باشد یا سرعت جریان آن زیاد باشد طبیعتاً مقاومت و استوانه در برابر این حجم سیال یا حتی وزن شناور در انتخاب ابزار نهایی تاثیر گذار است. یک روتامتر ظرفیت مشخصی برای اندازه گیری فشار سیال دارد و اگر شدت جریان سیال از حد مشخصی بالاتر برود مطمئناً میزان صعود شناور در داخل استوانه بیش از حد استاندارد بوده و امکان استفاده از آن به عنوان یک دستگاه اندازه گیری وجود ندارد.

قیمت روتامتر شیشه ای

آخرین بحثی که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد بحث قیمت روتامتر شیشه‌ای و فاکتورهای تاثیرگذار بر آنهاست. در حقیقت فاکتورهایی مانند برند تولید کننده، اندازه ابزار و حجم سیال اندازه گیری شده، شرایط بازار و تغییرات نرخ ارز و شرایط واردات این محصولات به طور مستقیم بر قیمت آنها تاثیر گذار هستند. به همین دلیل شما در اکثر وب سایت ها می بینید که قیمت مشخص و ثابت برای این محصولات ذکر نشده و باید با فروشنده تماس بگیرید تا قیمت قطعی را در اختیار شما قرار دهند.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که روتامتر شیشه ای قابل استفاده برای اندازه گیری شدت سیالات مختلف مانند گازها و مایعات است و به همین دلیل در انتخاب آنها باید فاکتورهای عملیاتی مختلف در نظر گرفته شوند. این فاکتورها هم شامل شرایط کاربرد دستگاه در دماهای استاندارد و هم شامل شرایط کاربرد دستگاه در فشارهای مختلف هستند. پس حتما سعی کنید که در جریان خرید این ابزار به مسئله معتبر بودن برند تولید کننده یا آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید که از فروشنده های معتبر در بازار محصول خود را خریداری کنید.